Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici | Auto Dobrovolný
 

Aktuality

Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici

Opel_Testing1
  • První komplexní testovací centrum bylo otevřeno už před 60 lety
  • Vlastní testovací areál nedaleko mateřského závodu v Rüsselsheimu
  • Předchůdce dnešního moderního zkušebního střediska Dudenhofen
  • Testovací dráha na pozemku továrny Opel fungovala už v roce 1903

Před tím, než se dnešní nové modely značky Opel představí veřejnosti, absolvují prototypová vozidla tisíce kilometrů v těch nejtěžších podmínkách, často na speciálně konstruovaných testovacích tratích. Opel má hned několik takovýchto zařízení, největší z nich stojí u obce Dudenhofen, asi 50 kilometrů od mateřského výrobního závodu a Mezinárodního technického a vývojového centra automobilky Opel v Rüsselsheimu.

Právě před 60 lety - v roce 1951 – spustil Opel provoz svého prvního komplexního testovacího areálu v bezprostřední blízkosti výrobního závodu v Rüsselsheimu. Tím se Opel stal jedním z prvních německých automobilových výrobců s takovýmto moderním areálem. Stavební práce na pozemku o rozloze 15 hektarů trvaly pět měsíců. Po dokončení nového areálu mohl Opel přesunout část testovacích jízd z veřejných silnic do uzavřeného centra a tak uchránit své prototypy před nežádoucí pozorností a zvědavými pohledy.

Kromě rychlostního okruhu délky 1500 metrů a „běžných“ silnic se modely Opel testovaly také na úsecích s kamennou dlažbou. Tehdy testovací areál obsahoval řadu speciálních sekcí, včetně silnic s výraznou příčnou klenbou nebo úseku se zvlněným povrchem, kde se zkoušely podvozky, závěsy kol, tlumiče, odpružení či řízení. Součástí testovacího areálu byly štěrkové a asfaltové cesty a dokonce i vodní brody. Strmé úseky se spádem až 30 procent – důležité pro testování převodovek, stoupavosti vozu či jeho rozjezdů a brzdění – tvořily centrální osu areálu. Na smykové dráze s řadou přesně definovaných povrchů mohli již tehdy experti automobilky Opel ladit optimální geometrii řízení, stanovovat úhly smyku nebo testovat nedotáčivost či přetáčivost automobilů ve velmi prudkých zatáčkách.

1920: Na testovacím okruhu Opel se i závodilo a propagovalo

V Rüsselsheimu Opel testoval své automobily už v roce 1903. Malý ovál zkušební dráhy v areálu továrny, který se využíval hlavně jako testovací okruh pro automobily a bicykly, byl ale brzy malý. Proto Opel už v roce 1920 vybudoval vlastní závodní okruh dlouhý 1,5 km v lokalitě „Schönauer Hof“, jižně od výrobního závodu. Na okruhu se nejenom testovalo, ale i závodilo a organizovaly se na něm i cyklistické podniky. Právě na tomto okruhu uskutečnil Fritz von Opel své pokusy s vozidel na raketový pohon. Oválná dráha měla výrazně klopené zatáčky (až 32 stupňů), umožňující jízdu rychlostí až 140 km/h, což z ní dělalo jeden z tehdy nejrychlejších okruhů světa – a šlo zároveň o první stálou automobilovou a motocyklovou závodní dráhu v Německu. Na okruhu se příležitostně konaly i speciální propagační akcie, jako například v roce 1924 prezentace jednodenní výroby více než 100 kusů populárního modelu 4/12 HP, známého spíše pod přezdívkou „Laubfrosch“ (Rosnička). Pozůstatky tohoto okruhu jsou ještě dnes dobře patrné a jsou oblíbenou turistickou destinací.

Od roku 1966 dodnes: Výkonné testovací centrum Dudenhofen

Opel_Testing_2Jako nástupce testovacího areálu z roku 1951 – který obsahoval i speciální vývojová pracoviště, jako např. laboratoř elektromagnetické kompatibility, centrum crash-testů a další, dodnes využívané testovací plochy – Opel v roce 1966 vybudoval zcela nové testovací centrum v Dudenhofenu. Tento areál obsahuje promyšlenou síť silnic a specifických tratí celkové délky 33 kilometrů, na kterých se ověřuje spolehlivost a odolnost automobilů v extrémních podmínkách.

Během uplynulých 10 let Opel rozšířil síť testovacích tratí v centru Dudenhofen o téměř 50 procent, takže dnes jejich celková délka dosahuje asi 60 kilometrů. V Dudenhofenu se měří komfort a hlučnost, nechybí „mučicí“ rozbité tratě a horské úseky a pýchou centra je obvodový vysokorychlostní okruh.

Infrastrukturu a každodenní provoz centra Dudenhofen ovlivňují nové technologie a motory, vyvinuté v předchozích letech. Například nová čerpací stanice uvnitř areálu nabízí 18 rozličných druhů paliv, pro zkoušky elektromobilů je k dispozici několik nabíjecích stanic. Environmentální snášenlivost hraje důležitou úlohu při testování systémů pohonu i při vlastním provozu areálu. Například až 90 procent vody, používané na čištění testovaných automobilů, se recykluje.

Mozkem testovacího centra Dudenhofen s přibližně 300 zaměstnanci je elektronický systém komplexního řízení provozu. Systém kontroluje i pohyb testovaných automobilů po areálu, uděluje povolení pro vjezd do jednotlivých sekcí a poskytuje přesné informace o počasí. Novinkou je speciální tým pro organizací akcí, který má na starosti také zpřístupňování areálu pro veřejnost – v posledním období navštěvuje testovací centrum Dudenhofen každoročně více než 10 000 návštěvníků.

Vývoj podvozků v testovacím areálu Pferdsfeld

V roce 2005 testovací centrum Dudenhofen doplnil testovací areál Pferdsfeld, vybudovaný nedaleko města Bad Sobernheim ve spolkové zemi Porýní-Falcko. V této lokalitě byla kdysi umístěna základna německého vojenského letectva a Opel nechal upravit původní vzletovou a přistávací dráhu pro testování automobilů. Zatímco v Dudenhofenu se dělají většinou dlouhodobé prototypové zkoušky, areál v Pferdsfeldu se primárně specializuje na vývoj podvozků.

Popisky k hi-res fotografiím z této stránky:

Popisky jsou řazeny postupně dle pořadí snímků na stránce

  • Rychlostní okruh s klopenými zatáčkami dlouhý 1500 metrů uzavíral v roce 1951 celý zkušební areál automobilky Opel.
  • Všechno v kruhu: Nejrůznější druhy tratí v areálu testovacího centra Dudenhofen s celkovou rozlohou 2,6 km2.
  • Připraveni ke startu: Zkouška zrychlení modelu Opel 1.8 l na okruhu automobilky v roce 1931.
  • Dobrý přehled: Zkušební areál automobilky Opel o rozloze 15 hektarů. Snímek z roku 1951.
  • Dobrý přehled: Zkušební areál automobilky Opel o rozloze 15 hektarů. Snímek z roku 1951.
  • Strmé úseky se sklonem do 30 procent tvořily centrální osu zkušebního areálu automobilky Opel, otevřeném v roce 1951.
  • Rychlostní kruhová dráha délky 1500 metrů uzavírala v roce 1951 celý původní zkušební areál automobilky Opel; na pozemku byly vybudovány nejrůznější testovací trasy.
  • Už v roce 1903 byl v areálu výrobního závodu Opel v Rüsselsheimu vybudovaný silniční okruh, který se využíval i pro testování konstrukce jízdních kol a pro cyklistické závody.
  • Vysokorychlostní okruh v moderním testovacím centru u Dudenhofenu umožňuje jízdu rychlostí až 250 km/h bez působení bočních odstředivých sil.
  • Před 60 roky: Modelové portfolio osobních automobilů Opel při zkušební jízdě na trati nového testovacího centra – snímek z roku 1951.
  • Drsné zacházení: Opel Olympia Rekord modelového ročníku 1953 na náročné trati.
  • Ve zkušebním areálu automobilky Opel z roku 1951 byly vybudovány nejrůznější testovací trasy.
  • Království rychlosti: Opel Kapitän modelového ročníku 1951 při testech na
  • 1,5kilometrovém rychlostním okruhu původního zkušebního areálu automobilky Opel.
  • Testování: Model Opel 1,8 l na okruhu automobilky Opel v roce 1931.
  • Motodrom: Opel už v roce 1920 otevřel svůj závodní okruh délky 1,5 km v lokalitě „Schönauer Hof“, jižně od výrobního závodu Rüsselsheim. Tento areál se využíval nejenom pro testování automobilů, ale konaly se zde i sportovní podniky. Šlo o první stálou závodní trať v tehdejším Německu.