Historie – a kouzlo – „motýlku“ Chevrolet | Auto Dobrovolný
 

Aktuality

Historie – a kouzlo – „motýlku“ Chevrolet

Chevrolet-logoSvětoznámé „motýlkové“ logo automobilky Chevrolet se stalo mezinárodně známé poté, co jej představil spoluzakladatel firmy William C. Durant v roce 1913. V té době nebyla značka Chevrolet stará ani dva roky, ale již měla nakročeno mezi nejdůležitější světové automobilové producenty. Uvedení jasně čitelného, výrazného a originálního loga má velký význam pro identifikaci značky i jejich zákazníků. A to platí dodnes.

Oficiální verze vzniku loga automobilky Chevrolet je dobře známá: Jak potvrdil sám William Durant, inspiroval jej v roce 1908 při jeho cestě do Francie vzor tapety v jednom pařížském hotelu. Podle publikace The Chevrolet Story z roku 1961, která vznikla při příležitosti padesátého výročí existence značky, probudil vzor tapety Durantovu obrazotvornost – a Durant dokonce neváhal a kousek tapety si vyřízl, aby jej ukázal přátelům s tím, že by to bylo dobré logo automobilové značky.

Přesto o původu loga existují určitě pochybnosti, přičemž jednu živí i člen přímé rodiny Williama Duranta: V roce 1929 Durantova dcera Margery vydala knihu My Father. V ní popsala, jak občas bezmyšlenkovitě črtal obrázky na kousky papíru během oběda nebo večeře. „Jednou, myslím, že to bylo mezi polévkou a smaženým kuřetem, nakreslil obrázek, který je dnes používán jako logo automobilky Chevrolet.“ To byla její verze o zrození loga-motýlku.

O více než půlstoletí později se objevila ještě jedna verze vzniku loga Chevroletu, tentokrát vylíčená v magazínu Chevrolet Pro Management Magazine z roku 1986. V rozhovoru, pořízeném o 13 let dříve, Durantova žena Catherine připomněla jak byli ona a její manžel na prázdninách v Hot Springs ve Virgini v roce 1912. Při čtení novin v hotelovém pokoji Durant si povšiml určitého místa a poznamenal: „To by myslím bylo dobré logo pro Chevrolet.“ Naneštěstí v té době nedokázala přesně objasnit, co bylo tím motivem a jak byl využit.

Tyto útržkovité informace inspirovaly Kena Kaufmanna, historika a editora publikace The Chevrolet Review, aby se vydal hledat možné souvislosti. To, co našel, bylo úžasné: The Constitution, deník státu Georgia, publikoval dne 12. listopadu 1911 inzerát uhelné společnosti Southern Compressed Coal Company na její kvalitní palivo Coalettes. A logo Coalettes bylo de facto nakloněným logem „motýlka“, které se ve velmi blízké podobě stalo ochrannou známkou automobilky Chevrolet. Byla to stejná nebo podobná reklama, kterou mohl William Durant a jeho žena vidět následujícího roku o něco severněji ve Virginii? Datum vydání novin jen přiživilo další spekulace kolem původu loga Chevrolet, tím spíš, vezmeme-li v úvahu, že společnost Chevrolet Motor Company byla založena jen devět dní předtím.

Během několika let se „motýlek“ začíná objevovat jako definitivní logo automobilky Chevrolet – zřejmě poprvé se logo objevilo v tisku dne 2. října 1913 v inzerátu ve Washington Post. Nicméně legendy tímto nekončí. Existuje ještě jedno vysvětlení vzniku loga automobilky – může jít o stylizovaný symbol ze švýcarské vlajky. Vždyť Louis Chevrolet se narodil svým francouzským rodičům na Štědrý den roku 1878 právě ve Švýcarsku v La Chaux-de-Fonds v kantonu Neuchâtel.

Ať už je pravda jakákoli – a pravděpodobně ji nikdy stoprocentně neodhalíme – jedno je jisté: Zlatý motýlek loga automobilky Chevrolet je i dnes puncem kvality, spolehlivosti a dostupnosti, tak, jak byl dosavadních 98 let.

O značce Chevrolet

Chevrolet je nejsilnější globální značkou General Motors s ročními prodeji kolem 4 milionů automobilů na trzích více než 130 zemí. Je to čtvrtá nejsilnější globální automobilová značka při hodnocení prodejů a také jedna z nejrychleji rostoucích značek světa. Vozy Chevrolet kombinují emoce, výrazný design a praktičnost. Vynikají výborným poměrem „value for money. Po novém vstupu do Evropy v roce 2005 dokázal Chevrolet více než zdvojnásobit své prodeje na 500 000 v roce 2008. V roce 2010 vzrostl tržní podíl Chevroletu v Evropě díky prodeji 477 194 vozů na 2,5 procenta. Servisní a prodejní síť značky Chevrolet v Evropě zahrnuje více než 2700 míst. Modelová škála značky Chevrolet sahá od městského modelu Spark, malého modelu Aveo, kompaktního čtyřdveřového modelu Cruze, SUV modelu Captiva až po legendární sportovní model Corvette. V roce 2011 Chevrolet uvede sedm nových vozů: Zcela nový rodinný van Orlando, nové SUV Captiva, sportovní Corvette Grand Sport Coupé, zcela nové pětidveřové a čtyřdveřové Aveo, pětidveřový model Cruze, kupé a kabriolet Camaro a mnohokrát oceněný elektromobil s prodlouženým dojezdem Volt. Největšími trhy pro značku Chevrolet v Evropě jsou Rusko, Itálie, Německo, Španělsko, Francie a Turecko. Značka Chevrolet, kterou založil v Americe v roce 1911 švýcarský emigrant Louis Chevrolet, oslaví v roce 2011 stoleté výročí. Více informací o značce Chevrolet najdete na stránkách http://www.chevroleteurope.com nebo http://media.chevroleteurope.com.